Podsumowanie badań ankietowych przeprowadzonych w ramach DBI w PSP w Kodrębie
Podsumowanie badań ankietowych przeprowadzonych w ramach DBI w PSP w Kodrębie.
Wyniki ankiet [.docx, 2.60 MB]
W badaniu wzięło udział 149 uczniów oraz 14 nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej w Kodrębie.
W ramach DBI przeprowadzone zostały badania ankietowe wśród nauczycieli i uczniów na temat odpowiedzialnego korzystania z Internetu.
Wyniki badań wskazują, że społeczność szkolna w sposób odpowiedzialny korzysta z zasobów internetowych. Ma świadomość zagrożeń i jakie są sposoby zapobiegania cyberprzemocy dostępne dla indywidualnego użytkownika. Nauczanie zdalne powoduje, że wszyscy nauczyciele i uczniowie spędzają długie godziny na przygotowywanie materiałów czy spotkaniach on-line. Świadczą o tym również duże ilości wykorzystanych do nauczania zdalnego ale i stacjonarnego różnorodnych materiałów oferowanych przez portale edukacyjne:
1. Strony wydawnictw - OUP, Macmillan, Pearson, GWO, Nowa Era, Dla nauczyciela
2. YouTube - kanały z lekcjami prowadzonymi przez anglojęzycznych nauczycieli, np. EnglishLessons4U
3. Strony z ćwiczeniami, np. English Grammar Online, Quizlet
4. Strona, która pomaga generować karty pracy dla klas 1-3 - pisanie w liniaturze:
https://eduzabawy.com/generatory/pisanie-po-sladzie/
Pomimo tego nauczyciele korzystają również w wolnych chwilach z ulubionych portali społecznościowych najczęściej wymieniając: faccebook, WhatsApp i Pinterest, uczniowie natomiast You Tube, facebook czy Instagram.
Na pytanie „Do jakich celów wykorzystuje Pani/Pan Internet?” nauczyciele najczęściej wskazywali: sprawdzanie poczty, poszukiwanie informacji, przeglądanie portali informacyjnych, nauki, robienia zakupów. Uczniowie natomiast w podobnym pytaniu wskazywali najczęściej: oglądanie różnych zdjęć i filmików, poznawanie gier zaproponowanych przez rówieśników oraz lajkowanie.
Wnioski po przeprowadzeniu badania ankietowego:
- należy organizować akcje informacyjne mające na celu przypominanie zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu,
- poziom wiedzy na temat zagrożeń jest wystarczający, należy upowszechniać ją zaczynając od najmłodszych uczniów,
Szczególną uwagę należy skierować na sposoby korzystania z Internetu, które sprawią, że uchronimy naszą prywatność, stosujmy w praktyce podstawowe zasady:
Otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób;
Dane osobowe i hasła zachowaj tylko dla siebie;
Unikaj klikania nieznanych linków i otwierania załączników w wiadomościach e-mail;
Zdjęcia udostępniaj tylko znanym i zaufanym osobom;
Pamiętaj, ze osoba po drugiej stronie nie musi być tym załogo się podaje;
Szanuj prawa autorskie udostępnianych w sieci plików;
O niepokojących sytuacjach w sieci powiedz rodzicom lub zaufanej osobie dorosłej